onsdag 28 mars 2012

En solig mattedag på Torrekulla




Onsdag den 21 mars var det dags för det åttonde kurstillfället av tio på kursen "Matematik för de första skolåren" som 36 pedagoger deltar i under innevarande läsår.
Dagens fokus var läromedel, diagnoser och bedömning.
Solen lyste på oss denna dag vilket var extra roligt eftersom vi planerade att vara ute på eftermiddagen.
På förmiddagen fördjupade vi oss i läromedel och diagnoser/bedömning.
Här är lite av det vi tog upp och pratade om under förmiddagen:
Läromedel är ett begrepp som hela tiden vidgas och som idag innefattar väldigt mycket.
Vilka läromedel vi pedagoger än väljer så är det viktigast att ta reda på vilka förmågor/kompetenser som tränas. I Skolinspektionens kvalitetsgranskning 2009:5 har man bl a tittat på användningen av läroböcker i matematik och vilka konsekvenser det kan få om läroboken dominerar undervisningen. Det kan leda till att elever inte får möjlighet att utveckla nödvändiga kompetenser. När vi pedagoger skall välja läromedel är det extra viktigt att undersöka vilka förmågor som tränas. Problemlösningsförmåga, representationförmåga och resonemangsförmåga är tre förmågor som i sin tur för med sig att eleverna också tränar procedurhanteringsförmåga, sambandsförmåga och kommunikationsförmåga.

Bedömning är inte bara prov, diagnoser och skriftliga omdömen. Bedömning handlar om att samla relevant information som leder till planering av undervisning som tillgodoser elevers behov av lärande.
Det kallas att ha ett  formativt arbetssätt där bedömningen är inbakad i undervisningen och där eleven är aktiv och delaktig.
Begreppen Feed back, Feed forward och Feed up kom upp kopplat till ett formativt arbetssätt.
Vill man veta mer om detta arbetssätt kan man gå in på http://www.bedomningforlarande.se/ och www.pedagogstockholm.se/Utveckling/bedomning-och-betyg/Verktyg-for-formativ-bedomning.



Efter lunch var det dags för "Walk the talk" där kursdeltagarna under promenad i de vackra omgivningarna hade lärande samtal i små grupper. Dessa handlade bland annat om de aktiviteter man gjort med sina elever under vårterminen och de diagnoser man valt att använda sig av. Med hjälp av fördjupande frågor hjälper vi varandra att förstå och fördjupa det vi sett och fått reda på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar