onsdag 14 december 2011

"Learning studies" - halvvägs på Sinntorpskolan.....

Skolverket beviljades i våras pengar för tre matematiksatsningar i kommunen.  En av skolorna var Sinntorpskolan, där ett av  målen var att etablera och utveckla en samarbetskultur mellan lärare som undervisar i matematik på skolan.  De ville lyfta fram och utveckla samarbetet främst i didaktiska frågor med fokus på "syfte" och "centralt innehåll". De utgår från "learning study" i sitt arbete.  Tillsammans  planerade man tre lektioner , som hänger ihop i en sk cykel. I dessa lektioner lyftes ett problem fram inom området taluppfattning och tals användning. Lektionerna filmades och diskuterades. Frågor som blev aktuella   var t.ex "vad har vi gjort tydligt?" och " vad kan vi förbättra?". Studien genomfördes i två 5:or och i två 6:or på skolan. 

Under hösten har pedagogerna i projektet deltagit i workshops och lyssnat på föreläsningar med bla Angelica Kullberg och Cecilia Kihlhamn. Det har skett i samarbete med RUC - regionalt utvecklingscentrum vid Göteborgs universitet.  Gruppen har även deltagit i matematiklaborationer på Navet i Borås.  Inspiration och ny kunskap har de också skaffat sig från boken "Lärande i skolan" (Holmquist  m.fl, - 06, NCM ) och från avhandlingen  om decimaltal  ”Förstå och använda tal” (Kullberg).
I dagarna har de suttit och sammanfattat  höstens arbete och  de är mycket nöjda. De för- och eftertester de gjort bland eleverna visar generellt på ett bra resultat. Ett mål var att utveckla en samarbetskultur bland lärarna och där tycker de att de kommit långt.  Några kommentarer:
"Den stora vinsten är att vi har vidarutvecklat vårt gemensamma språk."
"Det har varit  mycket givande och lärorikt."
"Känslan av professionalitet har ökat"
"Kopplingen mellan teori och praktik har varit bra."
"Det har varit fantastiskt att arbeta så mycket med ett ämne som man gillar."
"Vi ser gärna en fortsättning - det hade varit spännande i  t.ex engelska."


De fyra lärarna, Eva Kjellberg-Hansson, Jessica Canderhed, Cathrine Bolltoft och Suzanne Samuelsson är som sagt halvvägs. Under våren skall de genomföra ytterligare en "learning study" med ett annat lärande objekt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar