tisdag 18 oktober 2011

Matematik i förskoleklass!?           

När barnen börjar förskoleklass och man frågar vad matematik är, så får man ofta till svar:  "läxa", "10+10 å sån´t", " när man räknar". De som har äldre syskon förknippar det med arbete i en bok, de ser syskonen göra matteläxan hemma. Som pedagog försöker vi ge dem en bred bild av vad matematik kan vara och hur ofta vi faktiskt använder den. Ett material som vi använder är centikuben. Den använder vi till att räkna med, visa hälften-dubbelt, göra  olika staplar över antal frukter barnen har med sig osv. Barnen tycker det är roligt och en dag frågar de om de får fortsätta bygga med dem. Då kommer det spännande ögonblick , då man får se vilka möjligheter barnen själva ser med ett material. Det blev beyblades, saker som snurrar.

 De bygger i timmar, jämför, diskuterar varför olika modeller snurrar olika bra, håller ihop olika bra och köpslår med varandra om att få rätt antal kuber i just den färgen de behöver. De bygger med mönster. Modellerna utvecklas och blir bättre. Som pedagog funderar man på hur man ska fånga detta intresse. Att sitta med och bygga blir ett sätt att kommunicera antal, lägesord och olika begrepp. Frågor som utmanar kan vara:
 
 
 
 
 
- Hur många kuber tror du att du använt? Är det
   mer än....
- Vilken färg är det minst/mest av?
- Hur många våningar har du byggt/kan man bygga?
- Vilken färg kommer att synas när du snurrar den?


Och så snurrar vi våra byggen, tar kort,  tar tid på hur lång tid de snurrar, ser vilken som snurrar längst och fortsätter några timmar till.......

Matematik? I högsta grad....

Förskoleklass Y, Sinntorpskolan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar