På skolverkets hemsida finns ett antal aktuella avhandlingar om matematik. Länkarna leder till en längre sammanfattning och på varje sida kan man sen ladda ner avhandlingen i sin helhet för den som är intresserad.
Hinder och möjligheter
Anna Wernberg har skrivit en avhandling som redovisar resultat med fokus på ämnesinnehållets behandling under några matematiklektioner. Syftet är att kunna synliggöra hinder och möjligheter för lärande.
http://www.skolverket.se/sb/d/4274/a/22720
Sambanden mellan mattebetyg och andra ämnen
Staffan Stenhag undersöker varför svenska elever läser matematik. Vad som motiverar elever och hur matematikbetyget påverkar andra ämnen och hur matematikbetyget påverkas av kunskaper i andra ämnen.
http://www.skolverket.se/sb/d/4274/a/23695
Aktiva samtal viktigt för matematiklärande
Lisa Björklund Boistrup har studerat hur det går till när lärare bedömer sina elevers arbete i matematik. Lisa konstaterar att sättet att förhålla sig till bedömning leder till olika möjligheter för eleven till självständighet och lärande.
http://www.skolverket.se/sb/d/4274/a/24006
Lektionsdesign spelar roll
Angelika Kullberg har i sin studie haft utgångspunkt i variationsteorin som går ut på att identifiera och bygga upp inlärningen genom att belysa de olika kritiska aspekterna som lärandeobjektet har. Det skall bidra till att man samtalar mer i klassrummet och att denna diskussion om lärandeobjektet möjliggör en djupare förståelse.
http://www.skolverket.se/sb/d/4274/a/22718
Tvåspråkig matteundervisning stärker självförtroendet
Eva Norén visar i sin avhandling att språk, identitet och lärande hör samman. De huvudsakliga slutsatserna är att flerspråkiga elever gynnas av tvåspråkig undervisning.
http://www.skolverket.se/sb/d/4274/a/23694
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar